Showing posts with label Ed's love/sad stories. Show all posts
Showing posts with label Ed's love/sad stories. Show all posts

Tuesday, February 17, 2009

love is a puzzle of life..


you are the missing piece to MY puzzle..


namaku rachel. aku paling benci hari valentine. kenapa setiap 14 februari sahaja baru nak orang berpusu-pusu membelikan hadiah coklat dan bunga rose untuk kekasih huh?? aku sangat fobia dengan hari ne! setiap hari ne banyak syarikat-syarikat goodies dan bunga kaya-raya dengan memperkotak-katik duit mereka untuk membeli barangan mereka.. rose yang biasanya $2 dinaikkan $4-$6 sekumtum pun sanggup dibeli demi cinta konon. bodoh betul!

"morning boss! wah cantik bunga.." seorang pekerjanya menegurnya. huh kalau kau nak tahu bunga ne aku beli sendiri tahu tak! tahun-tahun yang lepas pun sama juga! aku cuma tersenyum dan lekas-lekas pergi ke pejabatku. gila betul! hari ne terutama sekali pekerja perempuan banyak menerima teddy bear, coklat dan bunga yang besar-besar jambangannya.. hampir penuh semua barang-barang itu di meja ofis.. ada yang bercinta sesama pejabat sudah berbincang-bincang pagi-pagi buta mahu ke mana ketika lunch nanti..

sebaik masuk ofis cepat-cepat aku menutupnya takut pecah tembelang pula yang aku ne sebenarnya tak ada boyfriend! bukan aku tak ingin bercinta tapi perempuan macam aku ne siapa berani mengorat?? kelas elite, kereta sport, rumah besar. bukan tidak pernah dingorat tapi kebanyakannya bukan taste aku. kriteria lelaki yang aku suka ne dah tak banyak di dunia ne. handsome dan kaya tu je. aku taklah memilih sangat tapi kalau dah handsome tapi tak bekerja takkan aku pula terhegeh-hegeh nak bagi duit kot?? ada yang bekerja status pun ok tapi muka entah apa-apa macam tongkang pecah, aku reject terus.. ada yang mempunyai dua-dua kriteria nak jadikan aku bini no2, gila ingat aku kemaruk nak kawin?? senak je aku fikir banyak-banyak, baik aku tumpukan kerja lagi berfaedah.

"hishh puzzle bodoh ne lagi!" dalam hatiku. aku malas melayan benda-benda yang tak mendatangkan faedah ne! aku lontarkan sahaja dalam bekas kaca diatas mejaku itu. pasu itu dibelikan pekerja aku jadi dialah yang suggest masukkan saja puzzle tu dalam bekas tu nampak cantik katanya.. pernah juga aku terpikir nak buang je tapi nampak kosong pula bekas tu. so simpan je la. sehingga hari ne bekas itu sudah hampir penuh dengan puzzle-puzzle tu! "rajesh boleh hantarkan fail yang diaudit semalam tak saya nak periksa." aku bercakap di intercom. beberapa minit kemudian datang pekerja aku yang bagi aku pasu tu dan menyerahkan fail itu.

"dah makin banyak la boss puzzle ne, cantik la" kemudiannya rajesh meminta diri keluar.

"kejap sebelum awak keluar, siapa yang masuk pejabat saya pagi ne??"

"tak tahu lah boss. sayalah yang paling awal sekali datang ofis ne dari officemate lain tapi tak pula saya nampak siapa-siapa masuk."

"bukan awak yang beri ke puzzle ne??"

"tak adalah boss. pasu tu je. kenapa boss ada apa-apa ke??"

"takpe la. ok sambung keja awak ok." aku berasa hairan. takkan hantu yang beri kot?? setiap hari satu puzzle akan diletak di atas meja. kadang-kadang tu geram juga tapi bukan bersepah-sepah pun. sekarang ne entah sudah beratus puzzle diletakkan dalam bekas kaca itu. aku menelaah fail yang diberi tadi dan melihat memasukkan data-data yang patut di dalam lappy. kerja punya kerja tak sedar dah tengahari. aku menjengok keluar. wow! baru beberapa minit waktu lunch, semua dah kosong.. mesti dorang dah makan mana-mana. aku pergi saja pantry ofis je la. tak nak aku makan restoran! jalan mesti sesak! dan meja-meja restoran pun mesti didecorate untuk couple seat je! benci betul!

mana pula biskut cheese ne.. hemm! eh eh bau asap rokok la! siapa merokok di pantry pula ne.. hish macam takde peraturan langsung! aku menoleh di belakang hampir terkejut beruk aku dibuatnya! ofis boy tu memang dah lama peratikan aku! cemana pulak aku tak perasan tadi. "hey awak ne pekerja baru ke kat sini ke?? kan dilarang keras merokok di sini. nak kena buang kerja ke??" pernah dulu seorang pekerja seperti ofis boy itu dibuang kerana merokok kerana asapnya itu telah membunyikan alarm keselamatan so automatically air terpancut keluar. habis semua basah. semua komputer terpaksa diganti. ini belum termasuk paperwork yang rosak dek air hish memang teruk la. nasib baik ofis boy yang memerhatikannya tu membuka tingkap tapi still salah sebab kan ke pantry tu berhawa dingin?? hish! muka aja handsome perangai teruk! kalau CEO tengok habis lah kau.. baju entah apa-apa. department mana tak tahu pula aku..

"tak adalah rach. dah hampir setahun sini. perempuan macam awak mana pandang orang macam aku kan?? heheh~" dia tersengih..

"eyh cemana kau tahu nama aku?? eyh baik kau berhenti merokok nanti apa-apa aku tak resposible ok!" tersedak aku mendengar nama yang suatu ketika dulu dipanggil kawan-kawan persekolahan itu tetapi sengaja mengelak dari mengingatnya.

"ala kan kat pintu kan ada nama awak. emm nah!" sebuah kotak kecil yang bersalut cantik. dalamnya entah apa-apa mungkin prank kot??

"apa ne??" aku melihat ofis boy itu. handsome betul! sinaran matanya bagai 'menarik' aku. aku hampir saja 'divacuum' oleh mata itu. tapikan kenapa aku tidak rasa kekok bila berjumpa lelaki itu. serasa bagaikan sudah lama kenal suatu masa dahulu?? tapi dimana ya?? aku dengan rajesh sekalipun cuma rapat sebagai orang atasan dan bawahan sahaja. aku jarang bertegur sapa dengan sesiapa ditambah lagi aku ada ofis sendiri lagilah aku payah chat sama officemate! boring kan perempuan macam aku?? pentingkan kerja saja siapa lah nak kan aku??

"nanti kalau tak busy boleh tak jumpa saya kat sini lagi. hari ne saya yang pegang kunci locked office." aku terima saja hadiah yang diberikan sebab memang aku dah KEMARUK nakkan hadiah masa ne! yes aku jealous ok! tapi pelawaan tu??

"tak tahulah busy ne. nanti nak buat resume meeting lagi. kot kot esuk pagi baru siap! paling lambat pun pukul 12 tengahmalam ne baru siap. sorry eyh!" aku terus saja berlalu dari sana. nervousku datang! gila hes not my taste ok! tapi kenapa hatiku berkata 'kau ne terlalu memilihlah! lelaki tadi tu tak cukup ok ke??'

aku cuba hilangkan nervousku membuat kerja depan lappy aku. beberapa jam sudah berlalu, resahku bagai tak mahu hilang! aku masih terpikir mengenai insiden tadi.. aku betul-betul tak concentrate! apa yang special sangat lelaki ne?? cuma ofis boy! apa kata orang kalau dia tu is my perfect guy?? apa pandangan orang?? itu semua tak penting tapi kenapa lelaki tu sepertinya ada semacam connection yang sudah lama terhubung suatu ketika dahulu??

runsing betullah! baik aku main puzzle ne! mungkin aku terlalu stress dengan kerja ditambah dengan hari yang malang bagiku ini! susah betul la jigsaw ne tapi banyak membantu aku melupakan dunia ne dalam sekelip mata.. emm HEY!! kenapa puzzle ne ada muka aku?? kalau tak salah ini gambar terakhir adventure club kami dulu! aku hampir habis menemukan kepingan-kepingan puzzle itu sehingga "AIK?? mana pula satu lagi ne?? dah hilang ke??" aku mencari di sekeliling, di bawah fail tetapi tidak menjumpai! aku perhatikan gambar jigsaw itu, oh baru aku teringat sekarang! suatu ketika dulu.....

"sorry aku tak dapat terima hadiah burung kertas ini la.. aku tak nak ada sebarang hubungan ketika ini sebab alevel dah hampir.. aku nak concentrate.." balang yang berisi lipatan burung-burung kertas berwarna-warni ini ku serahkan semula.

"rach please lah saya dah lama sukakan awak. hampir seminggu saya tak tidur belajar buat burung ni tahu tak.."

"maaf lah. saya pergi dulu" aku tak nak bercinta ketika masih lagi belajar! itulah prinsip yang ku pegang sehingga hari ni. mungkin TUHAN sudah memberi balasanNya kepadaku sekarang tapi salahkah aku pentingkan KARIER untuk kepentingan aku sendiri??

"tak apa lah! saya akan beri awak hadiah permainan lain sehingga awak akan terima! rach boleh tak saya tanya awak satu soalan??"

aku tidak berasa selesa mengenai 'ancaman' itu tapi aku berasa kesian melihatnya "apa dia??" aku seakan malas sudah memedulikannya lagi.

"kalau setahun ada 365hari bagaimana pula tahun lompat??"

"ahh?? 366 hari kenapa??" aku hairan mendengar soalan itu.

"oh tak ada apa-apa. heheh~ saya tahu awak ni pintar dan akan faham suatu hari nanti" dia cuma tersengih. aku tidak faham maksud itu sehingga kini. sudah hampir terpadam memoriku itu dibenakku! rupanya setelah ku kira secara rawak itulah jumlah puzzle yang diberikan ada 366 termasuk the missing jigsaw! baru aku teringat mungkin hadiah kecil ini, aku mengagak!

memang betul! muka yang tiada banyak bezanya dulu dengan sehingga sekarang.. muka yang tidak pernah putus asa untuk aku. aku banyak sekali mereject pemberiannya ketika di bangku sekolah dulu. dia tidak pernah mengacau tapi memang dia tak pernah serik-serik membagi bermacam-macam hadiah. dia memang setia memberikan aku pelbagai permainan. tak syak lagi dialah orang yang sama ketika di pantry tadi!

"ROBERT!!" ku lihat jam sudah berlalu beberapa minit pukul 12. hari valentine yang ku benci sudah tiada lagi! curse ku sudah terhapus! tapi biar betul first date ku cuma di pantry?? aku tidak boleh memilih sekarang! yang penting lelaki yang menunggu ku itu bukan menunggu cuma beberapa jam tetapi sudah beberapa tahun!



Ed's review: huhuhu~~ wat an ending! lelaki ne memang dicipta untuk wanita. even nabi adam yang dulunya tinggal di syurga yang serba-serbi sempurna pun rasa sunyi tanpa hawa disisi eceh! bdw i felt so gay when creating this story yuck! but i have to be open to any type of writing.. lagi tia ada some writers have to belajar ballad bini untuk menjiwai komiknya ah! no matter how hard it is well thats just life isnt it?? bdw IM NOT GAY! i likes GIRLS ok! n sengaja ku buat character yang benci v-day! you know the reasons right?? mun inda baca previous post ok.. characternya as my trademark semua huruf R sma la. nanti ada S, W ntah sikit baru cerita me ah! if one day more than 100 stories wa jual ia eyh! hehehehe yg penting hope you e-readers enjoy my stories! coming up next?? emm ntah ahh video kali or updates..

Monday, January 12, 2009

love is such a memoir..


love triangle


"papa! nak ice cream.." daniel yang baru sahaja 5 tahun berlari-lari ke arah papanya yang baru saja balik dari bekerja. pembantu rumah kelihatan sibuk menyiapkan minum petang. si ibu pula entah menghilang kemana, mungkin shopping di kedai berhampiran membeli barang-barang keperluan rumah.

"eish budak ni aku nak rehat jap pun tak bleh." danny, 24 tahun, menjadi bapa diusia yang agak muda memang bukan mudah. walau bagaimanapun, hari demi hari mengajar danny erti tanggungjawab.

"bagi duit je kan ok. daniel beli sendiri pun boleh! tak siapa pun suruh papa ikut.." icecream cone di tangan daniel dijilat dengan lahap.

"budak ne.. tak padan dengan badan, mulut dah pandai biadap. bagi balik icecream tu!"

"buek! ingat senang ke nak ambil balik?" daniel menjelir lidah comelnya sambil cuba untuk lari dari papanya..

BAK!

"oh my god! budak ne buat hal pula!" daniel terlanggar pejalan kaki di taman itu dan telah mengotorkan baju perempuan itu. baju yang hijau terang kelihatan kecoklatan dan tidak dapat dihilangkan sekadar dilapkan dengan tisu.

"adik hati-hatilah lari tu kan dah jatuh icecream tu.." daniel hampir-hampir sahaja menangis, takut dimarahi papanya.

"perempuan tu.." dalam hati danny berkecemuk bukan kerana baju yang kotor itu tetapi sesuatu yang lebih perit daripada itu.

sesuatu yang terjadi 5tahun lalu, ketika masih lagi di menengah 6 atas, yang tinggal beberapa bulan sahaja lagi peperiksaan alevel menjelang.

"woit Dan! apasal selalu escaped kelas? periksa besar tak lama lagi tau" dahlia adalah girlfriend danny. mereka memang loving couple yang menikmati setiap saat bersama. memang percintaan selalu ada pasang surutnya. dahlia dan danny juga tidak terkecuali. bergaduh kerana perkara-perkara kecil sampai mengatakan kata 'putus' sudah menjadi kebiasaan. tetapi tak lama selepas itu, sambung balik.

"alah kalau dah 2-3 kali failed test, failed juga. belajar sampai tua tak kemana juga!" danny ambil endah tak endah.

"ehh kalau kau tak pass mock exam nanti awas!" dahlia cuba memberi amaran. "jangan harap kita jumpa lepas ni faham tak!"

"are you trying to dump me?? ok! kalau betul aku tak pass, kali ni jangan harap kita nak jumpa, telefon pun jangan!" danny ego tidak bertempat.

BAM!! bunyi pintu berdentum memecah kesunyian di bilik itu. kelihatan mata dahlia berair dan berlalu pergi dari situ..

"Lia!" danny cuba memanggil, dahlia terus saja menghilang. danny cuba menelefon handphonenya tetapi dimatikan. memang kali ini danny benar-benar diduga. di kolej juga, dahlia tidak kelihatan, dia sepertinya mengelak daripada danny. tak apalah perempuan ini tak dipujuk pun tak apa kata hati danny.

keputusan mock exam telah dikeluarkan! hati danny berdebar! ketika melihat keputusannya, danny hampir-hampir sahaja pitam. seperti yang dijangkanya, dia gagal! ditambah lagi dahlia. kalau dulu mereka putus 4-5hari kemudiannya sambung semula tetapi kali ini sudah melebihi 1 minggu! danny telah benar-benar mengecewakan hati dahlia. danny masih mencintai dahlia dan sangat-sangat merinduinya. segala SMS tidak dibalas. email tak terkecuali. MSN chat juga tidak kelihatan. apa sahaja daya danny untuk cuba menghubungi dahlia gagal. danny cuba untuk pergi kerumah dahlia tapi takut-takut sahaja dia dimarah. akhirnya danny hanya mendiamkan diri sepi.

"hey dan, semenjak dua menjak ne moody je ne.. esok malam club adventure kita ada party la jom la buang boring. i will introduce to someone. dahlia dah tak nak kau la!" dexter sahabat karib danny sejak sekolah rendah lagi. mahu tidak mahu danny terpaksa pergi ke party tersebut kerana dia president club itu. dia juga agak sunyi apa salahnya mengembirakan diri sendirikan?

"hai danny, im diana! betul la awak ne handsome betul! awak ne popular di sekolah, tau tak? tapi awak jarang kesekolah sebab tu saya tak tahu siapa awak." diana menghulur tangan tanda persahabatan. selepas sahaja party itu, diana selalu sahaja mengisi kekosongan danny. bertukar-tukar nombor handphone tempoh hari, diana selalu telefon. dia memang seorang friendly dan baik. kesunyian merindui dahlia walaupun tidak dapat ditukar ganti, dapatlah membuat danny tersenyum. sekadar senyum adakah itu disifatkan curang kepada dahlia? danny masih mencintai dahlia itu yang pasti. cuma tidak tahu pula dahlia.

"danny boleh tak awak jadi boyfriend saya?" suatu hari ketia bertemu, diana menanyakan soalan keramat itu. danny serba salah. patutkah dia mengecewakan diana selepas diana menjadi pengubat kerinduannya kepada dahlia? baru 2 minggu berkenalan, bertemu pun hanya beberapa kali, diana sudah berani-berani mengucap 'i love you'. danny cuma tersenyum mengiyakan tidak., menidakkan pun tidak. dia tidak memberi kata putus. tidak lama kemudiannya, hubungan diana dan danny semakin mesra. diana selalu saja membawa danny kerumahnya. keluarga diana juga menyukai danny. ketika ibubapa tiada dirumah, diana juga berani-berani membawa danny kerumah, tidur dengannya! danny sebenarnya tidak pasti adakah ada perasaan cinta kepada diana? dahlia masih lagi terawang-awang di ingatannya.

suatu pagi, bell rumah danny berbunyi. 'ahh mungkin diana nak bawa jalan ne agaknya!' dalam hati danny. apabila membuka, DAHLIA terus memeluknya sambil menangis tersedu-sedu.

"i missed you danny! please lepas ni jangan sebut-sebut putus ok. i cant live without you!" danny cuma terdiam kekeliruan! danny nekad dia mesti membuat keputusan. dia mesti tidak boleh berhubung dengan diana lagi kerana cintanya hanya pada dahlia. dia menghubungi diana sebaliknya diana memang juga mempunyai berita yang ingin disampaikan.

"Danny im pregnant! im so sorry.. saya memang tahu awak tak cintai saya tapi saya yang bodoh ni yang tergila-gila mengoda awak! saya tak salahkan awak sedikit pun jika awak putuskan saya."

kaki danny bagaikan longlai saja mendengar berita yang mengejutkan itu. cinta sejati atau tanggungjawab?? ahh gila betul! ini benar-benar telah mencabar sanubarinya.

"i boleh buang.."

"No! no please jangan sebut! itu bukan salah awak seorang saja ok. honestly speaking memang aku tak cintai kau pun but i will be responsible! aku bukan lelaki tidak bertanggungjawab ok! mungkin aku akan mencintai kau dengan adanya baby itu nanti" selepas kata putus itu, secara automaticnya cintanya kepada dahlia terputus untuk selama-lamanya, kali ini bukan main-main lagi. danny berasa bersalah yang amat kepada dahlia. dahlia cuma membisu. adakah dahlia memaafkan danny?? jawapan itu masih tergantung-gantung sehinggalah kini bertembung kembali...

"eh kau danny kan?? daniel ne anak kau?? patut handsome macam kau! hehehehe~" selepas menanyakan nama kepada daniel, dahlia telah membelikan icecream yang baru untuknya.

"lia, sorry la susahkan awak pula. actually saya memang nampak awak dari tadi tapi tak berani approach. lama tak jumpa ya?"

"lia?? wow dah lama tak dengar panggilan tu. lama tak jumpa? lame lah soalan kau ni! mestilah lama. kenapa lama approach aku?? kau masih rasa bersalah ke?? takpe aku dah lupakan perkara tu pun. darah muda memang macam tu. eh eh sejak bila kau sopan-sopan dengan aku ni? dulu cakap sorry pun jangan harap! kau banyak berubah la danny! kurus sikit tapi still handsome macam dulu. hahaha~"

"awak tu yang tak ubah macam dulu. happy-go-lucky habis!" danny cuma tersenyum selepas itu. terasa agak kekok untuk memulakan sebarang topik perbicaraan.

"mama! jom pegi kfc. papa dah tungu di keretalah!" seorang budak perempuan kecil menarik-narik blouse dahlia.

"jap la dania. ni mama jumpa kawan lama mama, dah lama tak jumpa. salam uncle ni." dania yang kira-kira muda setahun dari daniel itu kelihatan mature sekali. "ok danny, daniel aku pergi dulu ya. jangan lupa contact-contact ok! number handphone aku masih sama." danny terharu dengan sikap dahlia itu. memang dia adalah orang yang disayangi dulu itu yang membuat danny tertarik kepadanya. tetapi itu hanyalah kenangan lama. past is past. cinta danny ketika ini hanyalah diana dan daniel. memang selepas kejadian itu, danny cuba sedaya upaya menutup cintanya kepada dahlia sehingga kini terus hampir-hampir melupainya. danny lega!

"ah sayang dari mana tu? balik kerja, belum tukar baju, belum mandi, terus jalan eish!" diana sibuk mengeluarkan barang-barang dapur dari plastik. "daniel comot betul la anak mama ne. kan mama cakap jangan selalu makan icecream nanti buruk gigi! ah sayang, sini kejap jangan escape. i know you buy icecream for daniel right? takkan dayang (pembantu rumah) kot! kat mana tadi ni baru balik?"

danny cuma tersenyum nakal. patutkah dia menceritakan peristiwa yang cuma beberapa minit tadi??

Ed's review: maybe some of e-readers says 'yuck! love story??' hehehe i dont mind plang. dis prove dat im versatile in evry kind of topics! love story aka cerpen ( short form -> cerita pendek) ne my speciality plang ne banarnya. tapi you know i dont have experience bkinta-kinta so i dunno cana urang melayu ne bkinta! (if ada kurang dmaafin ya, still bagi la comment bawah wat part i should improve) durang ne slalu berahsia lyk me penah tanya cana kamu jumpa n evrtin lyk dat they said adaler.. boring karang kawin sama jua basar2an nya! yata im using BMS (Bahasa Melayu Standard) atas as yata tu. macam nda saiz mun diubah cakap melayu brunei eg: aku bana bana kan kau! hahahaha! its ur fault not sporting with me tym me btanya! hey did u noticed smua character atas smua initial letter with D?? danny, daniel, dahlia, diana, dania, dexter n jap ja blakun dayang.. hehehe sengaja me planng! ne th yg copyright me ne.. sapa2 kan copy paste ceta atas im not allowed it ok. if i found somehow anywhere, just bear da consequences later! majal jua copy paste mesti buat writer EDCHARMD ok just dat.. nda payah bayar2..